You are here: Home Zwangerschap Levensstijl

Levensstijl

Je leefstijl is tijdens de zwangerschap erg belangrijk. Sommige dingen die je voorheen altijd at of deed, kun je tijdens de zwangerschap beter laten. Hieronder geven wij een aantal tips die belangrijk zijn om tijdens de zwangerschap aan te houden.

Eet geen rauw vlees. Dit betekent dat biefstuk en tartaar goed doorgebakken moeten zijn. Broodjes filet Americain of ossenworst moet je de komende maanden even laten staan.

Eet geen kaas gemaakt van rauwe melk. Op de verpakking van kaas kun je lezen of kaas gemaakt is van rauwe melk. In het Frans noemt men dit: au lait cru. Kaas gemaakt van gepasteuriseerde melk kun je met een gerust hart eten.

Eet niet teveel producten die vitamine A bevatten. Dit zit in orgaanvlees, zoals lever en nieren. Eet je graag orgaanvlees bij de warme maaltijd? Eet dit dan niet vaker dan 1 x in de 2 weken. Een boterham met lever of smeerworst mag wel, maar dan niet meer dan 1 per dag.

Drink geen alcohol, dit is slecht voor de ontwikkeling van je kind.

Was groente altijd goed, voordat je het bereidt.

Ga niet op dieet om af te vallen. Gewichtstoename hoort bij het zwanger zijn. Probeer dit niet in de hand te houden door aan een dieet te beginnen. Tijdens het lijnen wordt de vetvoorraad aangesproken. Hieruit komen afvalstoffen vrij die bij de baby terecht kunnen komen.

En verder…

Naast je voeding zijn er nog een aantal dingen waarop je tijdens de zwangerschap extra alert moet zijn of die je zelfs even moet laten. Hieronder worden deze opgesomd:

Voeding

Tijdens de zwangerschap is voeding erg belangrijk. Eet daarom ook gevarieerd en gezond. Sommige dingen moet je tijdens de zwangerschap echter laten. Hieronder worden deze opgesomd:

Kattenbak

Laat iemand anders tijdens je zwangerschap de kattenbak schoonmaken of doe zelf handschoenen aan, in verband met het risico op toxoplasmose.

Roken

Zoals we allemaal weten is roken tijdens de zwangerschap niet goed. Het verhoogt de kans op een miskraam, de placenta kan minder goed functioneren, baby’s raken achter in groei, het verhoogt de kans op een vroeggeboorte etc. Ondanks dat dit allemaal bekend is, is het voor veel vrouwen moeilijk om te stoppen met roken. Laat het ons weten als dit ook voor jou het geval is en misschien kunnen wij je daarbij helpen.

De folder Alcohol, Roken, Drugs en zwangerschap vertelt je alles wat je moet weten over alcohol, roken en drugs vóór, tijdens en na je zwangerschap.

Alcohol

Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap is schadelijk voor de baby.
Stel je voor dat je zwanger bent en alcohol gedronken hebt. Dan is de verhouding tussen alcohol en bloed in jouw lichaam bijna hetzelfde als in het lichaam van je baby. Als jij een glas wijn hebt gedronken, is jouw alcoholpromillage ongeveer 0,3. Maar dat van je baby dus ook.
Alcohol heeft op een baby een heel ander effect dan op een volwassene. De lever van een baby kan de alcohol nog niet afbreken. Alcohol blijft daarom langer in het bloed van je kind dan in jouw bloed. Daar komt bij dat een ongeboren baby negen maanden lang volop in ontwikkeling is. Die ontwikkeling kan worden verstoord door alcohol. Daarom is het beter helemaal niet te drinken als je zwanger bent.
De folder Alcohol, Roken, Drugs en zwangerschap vertelt je alles wat je moet weten over alcohol, roken en drugs vóór, tijdens en na je zwangerschap.

Drugs

Gebruik geen drugs, dit is erg slecht voor je baby en voor jou zelf.
Net als alcohol en de schadelijke stoffen in tabakrook, komen drugs in het bloed van een ongeboren baby terecht. De risico’s hiervan verschillen. Elke moeder en elk kind reageert weer anders op de drugs. Ook hangen de risico’s af van het middel en van de fase in de zwangerschap. Het roken van hasj en wiet kan bijvoorbeeld een groeiachterstand en concentratieproblemen bij het kind veroorzaken. Speed en cocaïne kunnen ervoor zorgen dat de placenta tijdens de zwangerschap loslaat. Het gebruik van drugs is nooit veilig. Daarom is het advies om tijdens de gehele zwangerschap helemaal geen drugs te gebruiken.
De folder Alcohol, Roken, Drugs en zwangerschap vertelt je alles wat je moet weten over alcohol, roken en drugs vóór, tijdens en na je zwangerschap.

Sporten

Sporten mag je zolang dit goed voor je voelt. Het hangt hierbij natuurlijk wel af wat voor sport je beoefent. Overleg bij twijfel met je verloskundige.

Hygiëne

Zorg voor een goede hygiëne in huis. Houd de koelkast schoon en koel (niet warmer dan 6 graden), vervang vaatdoekjes en theedoeken regelmatig, was je handen voordat je eten gaat bereiden.

Schilderen

Schilderen mag maar volg de volgende adviezen op: gebruik verf op waterbasis, zorg voor goede ventilatie, werk niet te lang achter elkaar door en ga regelmatig een frisse neus halen.

Sauna en zonnebank

Je mag in de sauna of onder de zonnebank. Tijdens de zwangerschap kun je het eerder warm hebben. Wanneer het te benauwd aanvoelt moet je ermee stoppen. Tijdens een prille zwangerschap is het sowieso beter om niet in de sauna of onder de zonnebank te gaan.

Vliegen

Je mag een vliegreis maken. Het hangt van de vliegmaatschappij af tot hoeveel weken dit mogelijk is.